czwartek, 11 listopada 2021

Data: 12.11.2021 r. (piątek)

Temat kompleksowy: Co powinien wiedzieć każdy Polak?

Temat dnia: Znane Polki i znani Polacy

1. Zestaw ćwiczeń porannych nr 10.

- Rozgrzewka.
Dzieci ustawiają się w rozsypce, na polecenie R.:
– wykonują 16 podskoków,
- liczą 1, 2, …, 16,
– przybijają sobie dziesiątki, przykucają. R. odlicza od 12 do 0. Dzieci po każdej liczbie powoli wstają, aby na końcu wyskoczyć w górę jak rakieta.
-  Gdzie są rodzice? – zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dzieci poruszają się po sali w rytmie wystukiwanym przez R. na dowolnym instrumencie. Podczas przerwy w grze zatrzymują się, wspinają na palce i rozglądają za zagubionymi rodzicami.

- Wieszanie flagi – ćwiczenie dużych grup mięśniowych.
Dzieci naśladują wieszanie flagi: zaczepiają flagę, wyciągając wysoko ręce, wciągają flagę na maszt i naśladują powiewanie flagi na wietrze.

- Niedźwiedzie – zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
Dzieci czworakują w różnych kierunkach sali, naśladując sposób poruszania się niedźwiedzia.

- Spacer po wysokiej trawie – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Dzieci spacerują po sali jak po łące, na której rośnie wysoka trawa – podnoszą wysoko kolana, aby przez nią przejść.
- Oznaki radości – zabawa ruchowa z elementem skoku.
Dzieci podskakują – cieszą się z tego, że są Polakami.

- Jesteśmy wysocy jak polskie dęby – zabawa uspokajająca.
Dzieci maszerują po obwodzie koła we wspięciu na palcach, swobodnie, licząc do pięciu; co pewien czas zmieniają kierunek ruchu.

2. Znani Polacy - prezentacja i praca z zdjęciami

R. opowiada, że wśród Polaków jest wiele osób, które swoimi dokonaniami przyczyniły się do rozwoju nauki i kultury. R. przekonuje dzieci, że każde z nich w przyszłości może zostać znaną osobistością, jeśli będzie wytrwale pracować. R. mówi:

Obejrzyj film o sławnych Polak, spróbuj ich zapamiętać. 

https://www.youtube.com/watch?v=8XwMr3UDVyM


Posłuchaj ciekawostek o niektórych osobach i zgadnij, czy są prawdziwe. Unieś kciuk do góry, jeśli uważasz, że tak. Skieruj kciuk w dół, jeśli uważasz, że ciekawostka nie jest prawdziwa.


Ciekawostki:
Mikołaj Kopernik żył w czasach, kiedy ludzie myśleli, że to Słońce krąży wokół Ziemi. To on opisał i wyjaśnił, że Ziemia i inne planety krążą wokół Słońca. (prawda)



Jan Matejko to polski malarz. (prawda)


Fryderyk Chopin skomponował niektóre utwory przed ukończeniem 7. roku życia. (prawda)



Wanda Rutkiewicz była trzecią kobietą na świecie i pierwszą Europejką, która wspięła się na najwyższą górę świata – Mount Everest. (prawda)



Andrzej Wajda otrzymał kilkadziesiąt nagród za swoje filmy. (prawda)



Wisława Szymborska to poetka. (prawda).



Jan Paweł II był pierwszym od ponad 400 lat papieżem nie–Włochem. (prawda)


 

3. Śladami polskich naukowców – wprowadzenie.

R. przypomina, że jedną ze znanych Polek jest Maria Skłodowska-Curie, która dwa razy otrzymała Nagrodę Nobla – w dziedzinie fizyki (wspólnie z mężem) oraz w dziedzinie chemii za badania nad zjawiskiem promieniotwórczości. Zadaniem dzieci będzie poznanie
promieni i ich własności.

4. Promienie i ich własności eksperyment.
Koperty, karteczki biurowe, czarne mazaki.

Dzieci przygotowują karteczki z symbolami narysowanymi czarnym flamastrem. Wkładają je do jednakowych kopert. Koperty zostają pomieszane. Każde dziecko losuje koperty i, patrząc na nie pod światło, odszukuje tę, do której włożyło przygotowaną przez siebie
karteczkę.

5. Kalka słoneczna – doświadczenie.

Karteczki biurowe wykorzystane we wcześniejszej zabawie, karteczki biurowe (czyste), czarne mazaki.

Dzieci kładą na stoliku karteczkę z narysowanym przez siebie symbolem, na niej kładą czystą karteczkę biurową i kalkują narysowany przez siebie symbol, uświadamiając sobie, że „promienie” przenikają przez kartki.

6. Promienie i cienie – ćwiczenie motoryki małej.
Dowolna figurka, kartki, kredki.

Dzieci ustawiają figurki tak, aby rzucały cień na kartkę, i odrysowują ich kontury.

7. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5 :

- Zbieramy liście – zabawa ruchowa uruchamiająca duże grupy mięśniowe.

R. rozmieszcza papierowe liście w pokoju. Dzieci swobodnie poruszają się między nimi. Na hasło "Zbieramy liście" zbierają dary jesieni, wykonując skłony.
- Skłony w przód – ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie strzałkowej.

Dzieci w rozsypce, wykonują siad klęczny, w dłoniach trzymają po dwa papierowe liście. Na hasło N. "Góra!" podnoszą liście do góry, trzymając ręce proste w łokciach. Na hasło "Skłon!" – skłaniają się do przodu, sięgając jak najdalej przed siebie, na hasło Powrót! wracają do siadu klęcznego                                                        Zabawa z liśćmi – ćwiczenia kształtujące mięśnie tułowia w płaszczyźnie czołowej, skłony boczne.

Dzieci dowolnie poruszają się po pokoju. Na hasło "Spadają liście" zatrzymują się, stają w lekkim rozkroku, wykonują skręt tułowia w lewo i opuszczają liście, obserwując tor ich lotu. Następnie podnoszą liście i powtarzają czynność, wykonując skręt tułowia w prawo. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.

- Tunel dla kretazabawa ruchowa z elementem czworakowania.

Rodzic tworzy tunel z krzeseł. Na sygnał R. dziecko przechodzi na czworakach przez tunel i idzie na koniec kolejki, wtedy zaczyna
następne dziecko. 

- Taniec liści na linie – zabawa ruchowa z elementem równowagi.

Dzieci ustawiają się w kolejce przed skakanką, w obu rękach trzymają liście. Kolejno przechodzą po skakance z szeroko rozłożonymi rękami, stopa za stopą.

- Która grupa szybciej zbierze liście? – zabawa bieżna.

Dzieci są podzielone na dwa zespoły o równej liczbie zawodników. Można wykonać zabawę z całą rodziną. Przed każdym zespołem, w odległości około 4 metrów, stoi pojemnik na liście. Początek kolejki jest zaznaczony linią. Zadaniem uczestników zabawy jest jak najszybsze dobiegnięcie do kosza, wrzucenie do niego jednego liścia i pobiegnięcie na koniec kolejki. Następne dziecko zaczyna biec dopiero w tym momencie, w którym poprzednie do niego dobiegnie. 
- Taniec baletnicy na liściu – spinanie się, pchanie, ciągnięcie, podnoszenie, noszenie.

Każde dziecko kładzie pod stopy liście, następnie staje na nich i tańczy. Ma to robić tak, aby liście cały czas były pod stopami. Przy tej zabawie można wykorzystać muzykę. Każde dziecko staje na prawej nodze, lewą – zgiętą w kolanie – podnosi, przenosi w tył, kierując stopę mocno do góry. W prawej ręce trzyma liść, wykonuje skręt tułowia, dotykając liściem do stopy nogi zgiętej do tyłu. Ćwiczenie wykonuje kilka razy.

- Zajączki skaczą przez liście – zabawa ruchowa z elementem skoku.

Każde dziecko kładzie przed sobą swoje liście. Na polecenie R. dzieci przeskakują przez nie obunóż. Skaczą po kolei w przód i w tył, w bok, w lewo i w prawo.

- Spadające liście – ćwiczenia wyprostne.

Dzieci stoją w rozsypce, trzymając w rękach papierowe liście. Unoszą lewą rękę nad głowę, wypuszczają nad głową liść, dmuchają na niego, starając się utrzymać go jak najdłużej w powietrzu. Gdy liść opadnie na ziemię, tę samą czynność wykonują z drugim liściem.
-  Przysuwamy liście – ćwiczenia przeciw płaskostopiu.

Dzieci siedzą w siadzie prostym podpartym. Stopy stawiają na liściach, naciskając mocno palcami, przesuwają je w przód, a następnie przysuwają z powrotem do tułowia. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
- Marsz – ćwiczenia rytmizujące.

Dzieci maszerują przy dowolnej melodii, wysoko unosząc kolana

8. „Jestem Polakiem"– utrwalenie piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=OwsfAwwz3CE

Pamiętajcie o stosowaniu zwrotów grzecznościowych oraz higienie rąk.

W dowolnym momencie dnia wybierzcie z rodzicami buźkę określającą Wasz nastrój.

 
Pozdrawiamy Was serdecznie drogie dzieci, a rodzicom dziękujemy za pomoc w edukacji💜


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz