05.11.2021 r.
Temat: Małe domy i duże domki.
Witam Was Kochani!!!
Każdy z Was ma dom,
w którym mieszka. Z pewnością każdy jest inny, jeden mały, drugi
większy itd. Dzisiaj się troszkę o tych domach dowiemy różnych
rzeczy.
A więc zaczynamy!
Zaczynamy od zabawy ruchowej: https://youtu.be/I3HP-0XcyKI
1. „Co to jest dom?” – burza mózgów – aktywizowanie myślenia; całościowe postrzeganie wyrazu ,,dom”. Rodzic tłumaczy dziecku znaczenie wyrazu ,,dom” - dla małych dzieci to najczęściej budynek, w którym się mieszka, gdzie są rodzice i jest bezpiecznie.
2. „Jak jest zbudowany dom? – wypowiedzi w oparciu o ilustrację. Dziecko z pomocą rodzica nazywa pomieszczenia w domu i określa jego funkcje. Rodzic może zadać pytania:
-
Jakie mamy pomieszczenia w domu, jak się nazywają?
-
Co znajduje się na piętrze, a co na parterze?
-
Gdzie znajduje się: pokój, kuchnia, sypialnia, łazienka, balkon, ganek, wejście do domu, schody – gdzie one prowadzą? Itp.
3. Zabawy i ćwiczenia gimnastyczne:
-
Zabawa orientacyjna – porządkowa ,,Szereg, rząd, koło”
Dziecko biega na palcach po pokoju. Rodzic podaje hasła: „szereg ”– dziecko chwyta się za ręce; na hasło: ,,rząd ” – dziecko ustawia się przed rodzicem; na hasło: ,, koło” – dziecko podbiega do rodzica/rodzeństwa i chwyta za ręce tworząc koło. Przed zabawą rodzic tłumaczy zasady. Zabawę powtarzamy kilka razy.
-
Zabawa ,,Kot jest, kota nie ma”
Rodzic podaje hasło: „Kota nie ma”- dzieci przemieszczają się po pokoju na czworakach; na hasło: ,,Kot jest” – dziecko przyjmuje pozycję siad klęczny z ramionami w górze i z tej pozycji wykonuje skłon tułowia w przód, ręce wyprostowane, wyciągnięte na podłodze, plecy proste. Rodzic wyjaśnia zasady przed zabawą. Zabawę powtarzamy kilka razy.
-
Zabawa ,,Pająk i muchy”
Rodzic podaje hasła: „Pająk śpi ”– Dziecko biega po pokoju naśladując muchę; na hasło: ,,Pająk wychodzi na łowy ” – Dzieci zatrzymują się w miejscu i przyjmują określoną wcześniej pozycję np.: postawa na baczność albo przysiad podparty, albo w rozkroku obunóż itp. Rodzic wyjaśnia zasady przed zabawą. Zabawę powtarzamy 2-3 razy.
4. „Jaki dom?” – oglądanie książek, albumów, ilustracji przedstawiających domy ludzi, domy dawne i obecne oraz z różnych stron świata – wskazanie różnic i podobieństw między nimi.
Rodzic udostępnia dziecku książki, albumy, katalogi z biblioteki domowej. Jeśli nie ma w domu, można porozmawiać na ten temat korzystając z dołączonych poniżej ilustracji.
5. „Domy wysokie, małe, kolorowe” – rysowanie kredkami – rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnych.
Dzieci rysują domy w inspiracji o obejrzane obrazki i nadają nazwy swoim domom (odnosząc się do ich cech, wyglądu) np.: mały, wysoki, kolorowy itp. Każdy dom, niech dziecko rysuje na osobnej kartce. Rodzic zszywa później te kartki z rysunkami w książeczkę.
Zamieszczona ilustracja może służyć pomocą w rysowaniu.
6. „Domy świata”– oglądanie ilustracji domów z różnych stron świata – wskazywanie różnic i podobieństw między nimi.
7. „Domy”– wykonanie pracy technicznej – rozwijanie koordynacji wzrokowo -ruchowej; wdrażanie do starannego wykonania pracy plastycznej; kształtowanie pojęć: architekt, budowniczy.
P.S poproście rodziców aby zrobili zdjęcia waszych domków.
Rodzic wraz z dzieckiem robi domek z kartonu. Można wyodrębnić pomieszczenia w środku kartonu, można wyciąć okna, zrobić drzwi, firanki itd. Myślę, że może przydać się jakaś taśma, okleina samoprzylepna, klej, kolorowe papiery, nożyczki itp. Wierzę w Was i waszą wyobraźnię 😉
Przed wykonaniem pracy można obejrzeć bajkę pt.: „Budowa domu”.
Przy budowaniu domu proszę o posłuchanie piosenki:
8. „Mój dom” – swobodna wypowiedz na temat domu, w którym mieszka dziecko – budzenie przywiązania do domu rodzinnego oraz szacunku dla członków rodziny.
Dziecko wypowiada się swobodnie, rodzic pomaga, gdy zachodzi taka potrzeba.
9. „Prawda czy fałsz” – zabawa dydaktyczna – rozwijanie myślenia i wdrażanie do odróżnienia prawdy od fałszu.
Rodzic wypowiada zdanie. Jeśli jest prawdziwe – dziecko klaszcze, a jeśli fałszywe – zachowuje ciszę.
-
Wieżowce to bardzo niskie domy.
-
W wieżowcach są windy.
-
W domach nie ma okien.
-
Każdy dom ma drzwi.
-
W łazience gotuje się obiad.
-
Niektóre domy nie mają okien.
-
W sypialni się śpi.
-
W domu należy dbać o czystość i porządek.
10. Podsumowanie w formie zabawy twórczej (dedukcja) – Co by było, gdyby …?
- Co by było, gdyby
nie było domów?
- Co by było, gdyby w miastach nie było
ulic?
- Co by było, gdyby domy unosiły się jak balony?
-
Co by było, gdyby w rzekach zamiast wody płynął sok pomarańczowy?
11. „Dopasuj przedmiot do pomieszczenia” – zabawa dydaktyczna. Dziecko po kolei nazywa rzeczy i mówi, gdzie je można umieścić, w jakim pomieszczeniu w domu.
Życzę miłego dnia😃 Pozdrawiam serdecznie😃
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz